Suomen Vuoden optikko -palkinto Turkuun

Optinäkö-liikkeen Jarkko Vilén valittiin pohjoismaisessa Optical Awards -tapahtumassa Suomen vuoden 2019 optikoksi. Tärkein valintaperuste oli uusien teknologioiden käyttö asiakaskohtaisten ratkaisujen löytämiseksi.

Nordic Contact Lens Forum järjestää Tukholmassa vuosittain tapahtuman, jossa alan parhaita palkitaan eri Pohjoismaista. Alan toimijoista koostuva kansainvälinen lautakunta valitsee kustakin maasta muun muassa Vuoden optikon, joka on tehnyt uraa uurtavaa työtä alalla. Tänä vuonna valinta kohdistui turkulaisen optikkoliike Optinäön Jarkko Viléniin. Kiitospuheessaan Vilén ei ottanut kaikkea kunniaa kuitenkaan itselleen.

- Ainakin puolet palkinnosta kuuluu vaimolleni Johannalle. Hänen aloitteestaan lähdimme yhdessä lukemaan optikoiksi vuonna 1991. Olemme yhdessä pyörittäneet liikettä valmistumisestamme asti, Jarkko Vilén kertoo.

Optinäkö on harvinainen optikkoliike, sillä se on toiminut perheyrityksenä ja samalla paikalla, Turun Kauppiaskadulla, jo vuodesta 1970. Silloin sen perustivat Johannan vanhemmat, Virpi ja Mauri Alanen. Johanna ja Jarkko Vilén ottivat liikkeen haltuunsa vastavalmistuneina vuonna 1996. Silloin liiketila oli puolta pienempi kuin nykyisin.

Yksityinen optikkoliike on nykyisin jo harvinaisuus, sillä noin 70 % alan liikkeistä Suomessa toimii jonkin ketjun alla. Optinäkö on kuitenkin halunnut säilyttää itsenäisyytensä, jotta se voi palvella asiakkaitaan yksilöllisesti.

- Meillä on paljon asiakkaita, joilla on näkemiseen liittyviä erityistarpeita. Ihmisellä saattaa olla harrastus tai työ, joka aiheuttaa vaatimuksia näölle ja laseille. Tai sitten hän on mieltynyt tiettyyn tyyliin tai kehyksiin, joita ei kaikkialta saa. Me pystymme räätälöimään jokaisen tilanteeseen parhaan ratkaisun, Vilén lupaa.

Palo teknisiin sovelluksiin

Palkinnon saajaa kiiteltiin erityisesti innovatiivisuudesta uusien teknologioiden käytössä. Esimerkkeinä voidaan mainita, että Optinäkö otti Suomessa ensimmäisenä käyttöönsä Yuniku-laitteen, jolla voidaan tulostaa 3D-kehyksiä. Heillä on käytössä myös niin sanottu remote edging -metodi. Tällöin linssien asiakaskohtainen viimeistely säilyy optikkoliikkeessä. Yrityksen käyttämä silmämikroskooppi on alan viimeisintä teknologiaa ja siinä on myös kuvausmahdollisuus. Kuvat voidaan tarvittaessa toimittaa silmälääkärille tutkittavaksi. Hoitopolku nopeutuu ja asiakas saa asianmukaista jatkohoitoa.

Mistä muutaman hengen yritys saa voimavaroja kaikkiin uudistuksiin?

Johanna ja Jarkko Vilén ovat yhdessä pyörittäneet optikkoliike Optinäköä vuodesta 1996. Jarkon vastuulla on teknologia, kun taas Johanna seuraa alan trendejä.

- Kai se siitä lähtee, että minulla on palo teknisiä sovelluksia kohtaan. Mutta yksinään emme tietenkään voi tutkia kaikkea alalla tapahtuvaa. Siksi kuulumme yksityisten optikkoliikkeiden järjestöön, Näköasiantuntijaverkostoon, jossa on tällä hetkellä 37 samanhenkistä yksityisyrittäjää. Sitä kautta saamme paljon koulutusta ja tietoa alan kehityksestä.

Alaa puhuttavia ilmiöitä Jarkko Vilénin mukaan tällä hetkellä ovat kuivasilmäisyys, nuorten likinäköisyyden lisääntyminen ja glaukooma. Näitä seurataan myös Optinäössä tarkasti.

-Nykyisin emme ole nimitykseltämme oikeasti edes optikkoja vaan optomeristejä, joilla silmän terveydenhuollon tarkastelemisella on työssä entistä tärkeämpi rooli, Vilén kertoo.

Jarkko Vilén tarkistaa vuosittain 600 - 700 silmäparia. Jokainen niistä on erilainen ja vaatii omanlaisensa linssit. Vain jatkuvalla kouluttautumisella ja pitkällä kokemuksella voi oppia löytämään oikean silmälasiparin jokaiselle. Vuoden optikolle se on haaste, jonka hän haluaa ratkaista joka päivä entistä paremmin.

Vuoden optikko -palkinto

  • Myöntää Nordic Contact Lens Forum
  • Jaettu vuosina 2017 - 2019 Tukholman Nordic Optical Awards Galassa
  • Palkintokategoriat: Vuoden yksityinen optikkoliike, Vuoden ketjuliike, Vuoden myyjä, Vuoden optikko

 

Jarkko Vilénin valinnan perustelut

  • Seuraa alan viimeisintä tutkimus- ja tuotekehitystyötä
  • Hakee täydellistä ratkaisua jokaiselle asiakkaalle
  • Käyttää viimeisintä teknologiaa asiakastyöskentelyssä
  • Työskentelee erittäin ahkerasti